مقالات عرشیا دارو

تخم مرغ های گله های کوچکتر بیشتر در معرض سالمونلا قرار می گیرند

ه گفته محققان دانشگاه علوم کشاورزی ایالت پنسیلوانیای آمریکا، تخم مرغ گله های کوچک در مقایسه با تخم

ه گفته محققان دانشگاه علوم کشاورزی ایالت پنسیلوانیای آمریکا، تخم مرغ گله های کوچک در مقایسه با تخم مرغ هایی که در هایپرمارکت ها به فروش می رسند و اغلب از گله های بزرگتر هستند بیشتر در معرض آلودگی با سالمونلا قرار دارند.
این نتیجه گیری در تضاد با این تصور همیشگی است که تخم مرغ های گله های خانگی و کوچک سالم تر از تخم مرغ های تجاری می باشند و به نوبهخود یافته ای جدید به حساب می آید. پژوهشگران در طول ۶ ماه مطالعه خود، بیش از ۶۰۰۰ تخم مرغ را از ۲۰۰ نقطه از ایالت جمع آوری کردند و بر رو ی آن ها تحقیق نمودند.
سالمونلا در آمریکا پاتوژنی است که از مواد غذایی به انسان منتقل می شود و از طریق تخم مرغ بسیاری از افراد را بیمار کرده است.  سازمان غذا و داروی آمریکا از تولیدکنندگان تخم مرغ که بیش از ۳۰۰۰ جوجه دارند خواسته تا با آخرین قوانین مربوط به تخم مرغ که از سوی این سازمان منتشر شده خود را هماهنگ نمایند؛ این قوانین برای کاهش رشد پاتوژن ها اعمال شده اند.  گله های کوچک تر که کمتر از ۳۰۰۰ جوجه تخم گذار دارند در حال حاضر ملزم به اجرای قوانین نیستند. تخم مرغ های این تولیدکنندگان اغلب به طور مستقیم و بدون واسطه به صورت خرده فروشی به رستوران ها و مغازه های کوچک فروخته می شود یا به صورت مستقیم در کنار جاده فروخته می شود. 
از ماه آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۵، پژوهشگران دو تا چهار جین تخم مرغ از ۲۴۰ مغازه فروش محصولات مزرعه ای یا از مغازه های کنار جاده که از گله های کوچک تخم مرغ تهیه می کردند، به صورت تصادفی تخم مرغ گرفتند. این تخم مرغ ها از ۶۷ شهرستان ایالت پنسیلوانیا جمع آوری شدند. ویروس سالمونلای کشف شده از این تخم مرغ ها بر اساس سروتیپ آن ها دسته بندی شد.
آزمایش انجام شده نشان داد که از ۲۴۰ نقطه فروش این تخم مرغ ها که مطالعه بر روی آن ها انجام شده، ۵ نقطه فروش تخم مرغ، یعنی دو درصد این مناطق، آزمایش سالمونلای مثبت داشتند. از این ۵ نقطه، یکی از مناطق باکتری سالمونلا را در پوست تخم مرغ داشته است؛ تخم مرغ های چهار نقطه فروش دیگر در داخل خود تخم مرغ این باکتری را داشته اند.
به گفته مسئول این پژوهش، شیوع پاتوژن سالمونلا در گله های کوچکتر بیشتر از گله های بزرگتر ملاحظه شده است. تخم مرغ هایی که از گله هایی با بیش از ۳۰۰۰ پرنده بوده اند بر طبق قوانین کاهش آلودگی با سالمونلا عمل کرده اند و در نتیجه سالم تر گزارش شده اند.
این قوانین نیازمند تدابیری مثل سرمایه گذاری برای از بین بردن سالمونلا- شامل تمیز کردن جوجه ها، کنترل شدید جوندگان، پاک سازی و ضدعفونی کردن گله ها، کنترل محیط زیست پولت ها و محل های تخم گذاری، آزمایش مرتب تخم مرغ ها برای تشخیص هر نوع سالمونلا شناسایی مرغداری های دارای سالمونلا و انتقال تخم مرغ های دارای سالمونلا برای پاستوریزه کردن، می باشد.
مسئول این پژوهش، کاریاواسام (Kariyawasam)، در گزارشی که به سازمان دامپزشکی آمریکا و سازمان پاتولوژیست های طیور آمریکا ارائه کرده است اعلام داشته که این مطالعه نشان داده است که سالمونلا در تخم مرغ های گله های کوچک وجود دارد.
وی گفت: « پژوهش انجام شده، خطرات بالقوه ای که از مصرف تخم مرغ های گله های خانگی  گله های کوچک به وجود می آید را نشان می دهد. تحلیل سالمونلای موجود در تخم مرغ گله های کوچک نشان می دهد که این نوع باکتری ها همان نوعی هستند که به دلیل بیماری های ناشی از غذای انسان معمولا به مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها گزارش شده اند. این یافته ها براهمیت آموزش به تولید کنندگان مقیاس کوچک طیور در مورد تدابیر کنترل سالمونلا و روش های تضمین کیفیت تخم مرغ تاکید می کنند تا از آلودگی تخم مرغ های خانگی و گله های کوچک جلوگیری شود».
تخم مرغ های گله های کوچک سهم زیادی در مصرف آمریکایی ها دارند. اما با افزایش تقاضا برای تخم مرغ های خانگی و تخم مرغ های خارج از محیط فارم که با سیستم های کیج فری و در مقیاس کم تخم مرغ تولید می کنند باید بررسی هایی انجام شود.
سالمونلا مانند دیگر باکتری های غذایی با پختن صحیح غذا از بین می رود. با این حال، این باکتری باید جدی گرفته شود زیرا خطر مرگ را به همراه دارد، به ویژه برای افراد جوان تر و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف تر.

منبع: آی تی پی نیوز